leek-op-de-fiets.reismee.nl

Basel!

Ik ben in Basel! Sneller dan verwacht eigenlijk. Overigens typ ik dit op een Duits toetsenbord, dus eventuele fouten komen daardoor. Rare jongens die Duitstaligen...

Op zondag vertrok ik uit Echternach, na een kop koffie te hebben gedronken bij het Frieze echtpaar. Het deel van Frankrijk waar ik doorheen moest, loopt duidelijk leeg. Zelfs het café en bakker zijn weg in de meeste dorpen. Alles is geconcentreerd rond een paar grotere dorpen/steden. Hierdoor was het vaak lastig plannen wat de volgende camping moest zijn. Of op 70km afstand, of direct op 95km. Dat is ook de reden waardoor ik wat sneller in Basel ben, vaak besloot ik in de middag om toch nog maar door te fietsen naar de volgende camping op 1,5 uur fietsen. De mensen zijn hier overigens erg vriendelijk. Een keer toen ik besloot door te fietsen was m'n water op. Ik vroeg in m'n beste Frans aan een vrouw bij een huis of ze m'n fles kon bijvullen. Ze kwam terug met een gevulde fles een een grote kop koffie! Overigens zei ze aan m'n accent te kunnen horen dat ik uit Nederland kom. Vind ik knap, want m'n frans is zo slecht dat je nou niet echt van een accent kan praten.

Toen kwamen op dinsdag de Vogezen. Het verschil in landschap is erg opvallend. Eerst allemaal lege, typisch franse, dorpen en plots wordt het meer duits. De huizen zijn anders, de natuur is anders en zelfs de koeien zijn anders. Helaaszijn ook de heuvelsanders. De ' top' waar ik overheen moest was zo'n 800mtr. Wel echt een topweg! In m'n boek stond dat ze op de top lekkere taart verkochtten. Dat blijkt te kloppen!

Nadat ik de Vogezen over was, was ik in de Elzas. Omdat alles wat sneller gegaan was dan gepland, besloot ik de langere route door de kleine, maar rijke, wijndorpen te nemen. In het boek stond de waarschuwing dat het soms wel wat steil zou zijn. Ook dat klopte. Zelfs in het laagste verzet moet ik soms staan. Erg irritant was dat dan m'n linker pedaal ging tikken. Deed hij al soms in Nederland, maar dat hield dan weer op. Nu niet meer. Ik irriteerde me hier zo aan dat ik in Ribeauville naar de fietsenmaker ben geweest. Die trok z'n conclusie (as eruit, invetten en alles weer goed vastdraaien) en ik ging akkoord. Maar toen was het 12uur. En alles gaat dicht van 12 tot 14uur. Ik besloot maar te wachten, dus veel foto's zijn in Ribeauville gemaakt. Overigens lijken al die dorpjes op elkaar. Je kan goed aan de huizen zien dat het al vroeg erg welvarend was door de wijn. Ook heeft elk dorp een of meer ooievaarsnest(en). Het plaatselijke symbool.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik m'n pedaal heb laten maken, de heuvels tussen de wijngaarden werden nog steiler! Zo steil dat m'n voorwiel loskwam bij het steigen, ondanks m'n voortassen. Bovendien heb ik in een afdaling van een paar honderd meter m'n topsnelheid bereikt. (familie even een regel overslaan) namelijk 62 km/h. Zelfs bij de afdaling van de Vogezen heb ik dat niet gehaald.

Nu dus een vrije dag in Basel. De volgende stop: de Alpen. Ik hoop dat de pas open is. Een Zwitsers echtpaar nodigde me 's avonds uit om een wijntje te drinken bij hun caravan, zij vertelden dat vrijwel alle passen nog gesloten zijn door de vele sneeuw van deze winter.

Reacties

Reacties

Albert en Geppie Hofstra

Hoi..dit is het friese echtpaar...we zijn blij dat het goed met je gaat...onze vakantie is voorbij...en we blijven je volgen groeten uit friesland....en zet hem op ...FIETSEN...

Nick

Prachtige foto's man. Volgens mij echt volop genieten van de natuur! Geen slecht weer meer gehad? Op de foto's zie ik immers alleen maar zon.
Oh en eh... de koeien zijn anders? Dat moet je me bij terugkomst toch eens uitleggen :D

Succes deze week!

rob

kijk maar uit, je bent straks nog te vroeg in rome, ik ben er pas zaterdag. wat zou je denken van een cultureel uitstapje onderweg, bv. schafhausen??
heb je al een zwitserse autobahnsticker opgeplakt, is bij jouw snelheid verplicht.

Jenny

Goeie foto's!! Ziet er uit als een erg mooie tocht!
Maareh... je staat er zelf nooit op, je bent toch niet stiekem gestopt op de Veluwe he?? :P
Heel veel plezier met fietsen nog!!

Jasper

Ha Leek,

Ik heb net pas je verhalen even gelezen (en gelijk mijn mail-adres opgegeven), en ben ontzettend jaloers!

Ik hoop dat je je tocht goed kunt vervolgen, en kijk uit naar je volgende post!

Groet Jasper

Geertje

Ziet er allemaal super mooi uit Leek! Ben je inmiddels een beetje in conditie voor de Alpen? Niet te hard opschieten he, anders moet je maar vaker een dagje rust nemen en mooie verhalen typen :-).
@ Jenny, volgens mij heb ik Michiel's schaduw wel ergens op de foto gespot, dus wie weet is ie toch nog wel voorbij de Veluwe gekomen, haha!

Btw, ik heb inmiddels nog wat spulletjes voor het Italiaanse campeeravontuur bij mijn ouders gejat, dus dat komt helemaal goed!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!