leek-op-de-fiets.reismee.nl

Zwitserland

Ik ben in Italie! Dus hierbij een verslagje van Zwitserland.

Zwitserland is echt cool om doorheen te fietsen. Allemaal goede fietspaden, verhard of met van dat steengruis. Dat laatste fietst best ok, alleen als het even echt steil is, wilde m'n achterband weleens wegslippen. Mijn route volgde voor een groot deel de zwitserse Rhein-route. Langs de Rijn dus. Mijn route week er soms even vanaf om er later weer op terug te komen.

De eerste twee dagen ging ik van west naar oost, tot de Bodensee. Het was weekend dus de route was best druk. Ze hadden het ook de Ortlieb-route kunnen noemen (tassenmerk). Heel veel gezinnen op pad, blijkbaar voor een weekendje. De route is daar ook ook geschikt voor, want het isvrij vlak en klimt heel langzaam omhoog. Overigens hadden alle Zwitsers natuurlijk rode fietstassen. Hoe kan het ook anders :)

Het coole in Zwitserland is dat er weinig echt grote lanbouw is. Naast een veldje koeien, staat een boomgaard en daarna weer een akkertje. Dat maakt het wel afwisselend en leuk. Waarschijnlijk zijn daarom is daarom overigens ook het eten zo duur. Een droge worst begon bij 10 euro en de prijzen gingen vrolijk door tot ver boven de 30!

Aan de Bodensee had ik echt een topcamping en ik stond direct aan het water. Ik was er rond 15uur dus heb nog een paar uur lang kunnen zwemmen enzo.

Dag drie ging naar het zuiden. Door een stukje Oostenrijk en Liechtenstein. Je ziet echt geen verschil, op de nummerborden na dan. En in Liechtenstein zijn de auto's nog net iets dikker dan in Zwiterland. In Liechtenstein kwam ik 4 Nederlanders tegen van een jaar of 50. Ook op weg naar Rome, ook met de route van Benjaminse. Ik ben even met ze opgefietst maar toen zijn we weer apart doorgegaan.

Die dag eindigde in Chur en de dag erna begon het echt klimmen! Ik had met mezelf afgesproken dat ik sowieso tot Splugen zou gaan. Als ik daar voor 13.30 aan zou komen zou ik doorgaan omhoog en anders zou ik in Splugen blijven. Dit deel was al flink klimmen door een nauwe pas. Erg cool!

Onderweg kwam ik nog een keer die Nederlanders tegen en natuurlijk kwam ik om 13.45 aan in Splugen. Heel lang zitten twijfelen maar toch besloten om te blijven. Niet eens zozeer voor de steile klim, maar meer voor de lange afdaling erna, tot de eerste camping.

Gelukkig werd mijn keus bevestigd toen rond een uur of 15uur dikke wolken rond de pas hingen en het zelfs begon te regenen. Dan is het niet leuk boven!

De volgende dag was het erg koud. Zo'n 10 graden. Toch maar besloten om te gaan. Eerst een klein stukje terug naar het stuwmeertje vlakbij Splugen als warmingup en toen de pas op.

De pas was echt cool! Langzaam neemt het aantal bomen af en de sneeuw toe. Ik ben niet gestopt en in een keer doorgegaan tot de top. 1,5 uur later stond ik daar. Veel sneller dan verwacht!

Daar was het echt koud! Het miezerde een beetje en dat bevroor op m'n kaartenmap! Een Italiaanse douane-beambte heeft een foto van me gemaakt. Hij sprak overigens geen woord engels of duits terwijl hij letterlijk 1 meter na de grens stond.

Bovenaan dus snel door naar beneden. Dat was wel even afzien want toen was het echt koud! Snel een extra thermo aangedaan en dan weer door. Langzaam werd het warmer en ook daarmee ook weer leuker. Beneden was het een comfortabele 30 graden. Daar sta je dan met al je thermo's :) Snel uitgedaan dus.

Die avond wilde ik pizza eten. En wie kwam ik tegen in het restaurant? Natuurlijk, de 4 Nederlanders weer. Ik heb met hun meegegeten, op hun kosten! Erg aardig!!

Vandaag heb ik een rustig dagje gehouden langs het como-meer en nu ben ik aan de zuidkant. Morgen de Po-vlakte op.

Terugkijkend vond ik die hele klim eigenlijk best te doen! Het was eigenlijk zelf gaaf. Natuurlijk is het doorbikkelen en ligt het tempo niet hoog. Maar ook langzaam kom je vanzelf boven. Je hoeft alleen maar door te blijven trappen. Op een racefiets moet het dus helemaal een eitje zijn! Dat ga ik nog een keer doen. Dan in een keer beide delen achter elkaar. Wie gaat er mee?

(ik heb nog twee coole filmpjes gemaakt van het klimmen, maar die wil deze computer even niet uploaden, dus dat komt nog)

Reacties

Reacties

geppie en albert hofstra

wat en verschil... boven bevriest je kaartenmap en beneden 30graden.
heel veel plezier nog met je verdere reis...ene voorzichtig zijn he....de achterband niet laten slippen.
Mooie foto,s heb je gemaakt.
Wij vinden je nog steeds een bikkel...Doeiiiiii

Joost

Hoi, je kent me niet, maar wij waren vandaag ook in de buurt (Chiavenna) dus vond het wel grappig even een reactie te plaatsen.
Geniet van Italie!

mama

Wat een fantastische klim en afdaling, Michiel! En een helabe stoere foto! Onvoorstelbaar, zo'n verschil van 30 graden. Ook de groeten van Marie-Jeanne, die heeft net samen met mij de foto's bekeken. Veel plezier morgen in de Po-Vlakte. Groetjes, mama

Marieke

Hey broertje!
Klinkt weer erg stoer allemaal!! Mooie foto's ook weer!! Morgen weer een rustdag neem ik aan?? Owja, en als antwoord op je vraag in de laatste alinea...Ik denk niet dat je mij mee wilt hebben de volgende keer. Dan sta ik ergens bovenop een berg en durf ik niet meer naar beneden, als ik die snelheden van jou hoor! ;-)
Nou, op naar de laatste week!!

Geertje

Super stoer verhaal en super coole foto's! Zal nu na al je klim-conditie wel een eitje worden op de Po-vlakte :-). Ga je nog wat mooie detours doen? Veel plezier!

Pons

Hey Leekmans,

Wat een mooie reis; die foto's werken wel aanstekelijk zeg! Als je pass nog een keer gaat doen, wil ik wel mee!

Groet,

Jan

Nick

Prachtige foto's man! :)
Heb je trouwens nog geen lekke band gehad? Kan me bijna niet voorstellen dat je na ruim 1000 kilometer nog geen lek hebt gehad... Maar hopen het zo blijft natuurlijk!

Veel succes in Italië de komende dagen!

corrie en henk gerits

Hoi Michiel,
Op naar de laatste loodjes. Hoewel, het zal niet zo zwaar worden na wat je al hebt meegemaakt.
Groeten,
Corrie en Henk uit Houten.

Dennis

Hey Michiel
Ik moet je zeggen, ik zou het je denk ik niet na kunnen doen hoorr maar wel ontzettend leuk om je verhalen zo aan te horen en de fotootjes te bekijken!!!
Als je nog in de buurt bent van Allassio dan moet je de camping Monte Mare even uitproberen!!
Nou ontzettend veel succes nog en we blijven je volgen!!

Tante Annnelies

He Michiel,
wij komen net terug van vakantie, dus ik ben nog maar net begonnen met lezen, maar wat ga je goed. Geweldig. Fijn dat je er ook zo van geniet. ik denk dat de wegen nu alleen maar mooier worden. De Po-vlakte is met de auto al een zeer lange saaie weg, met de fiets lijkt het me eindeloos. Umbrië is prachtig. Geniet nog van de laatste etappe en zeker van Rome. groetjes, Annelies

Maarten

Volgend jaar ben ik ook van plan om van Nederland naar Italie te fietsen via ongeveer dezelfde route! Leuke website om alvast even in de sfeer te komen :)

Groeten, Maarten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!