leek-op-de-fiets.reismee.nl

De Po-vlakte en Appenijnen

De Po-vlakte heb ik gehad en ik ben nu in Florance! Dit is het eindpunt van deel 2. Nu alleen nog deel 3, maar voor m'n gevoel ben ik er bijna.

De eerste dagen in Italie moest ik erg wennen aan het italiaanse verkeer. Het lijkt wel of ze hier geen verkeerdregels hebben, maar meer een soort richtlijnen. Ik hebal vaak gedacht dat het met de auto's voor me mis zou gaan. Mensen die inhalen in een blinde bocht, terwijl de tegenligger een stukje van de bocht afsnijdt. Ai... Zolang het voor me gebeurdt vind ik het niet zo erg, maar relaxed is het niet.

Over de Po-vlakte heb ik een beetje gemengde gevoelens. Ze zeggen weleens dat het net Nederland is, maar de enige overeenkomst is dat het plat is. Verder is het rommelig en saai. Op mij kwam het een beetje over alsof het hele gebied op een gegeven moment siesta is gaan houden maar er niet meer mee gestopt is. Rommelige akkers, vervallen huizen en overwoekerde bouwplaatsen. Toch heeft het ook wel wat. Van die kleine dorpjes met een enorme kerk, in een grote leegte.

Maar de tweede dag had ik het er een beetje mee gehad. Geef mij maar heuvels of bergen, dat is veel leuker! Maar toen bedacht ik me dat ik m'n Ipod meehad! Met een muziekje erbij door de weilanden fietsen is minder erg :)

Wat ook lastig is aan de Po is dat er vrijwel geen campings zijn. De laatste keer dat ik schreef was ik in lecco op delaatste camping voorde volgende 100km. Toch maar gedaan. Maar door het ontbreken van verkeersborden (ze hebben hier de rare gewoonte om verkeersborden te slopen) en door wegwerkzaamheden was ik compleet verkeerd gereden. Uiteindelijk heb ik 135km gedaan. Toen had ik het ook wel zo'n beetje gehad. Op de camping kwam ik de Nederlanders weer tegen. Toen we net aan een groot glas bier zaten, stak er een storm op. Heel vreemd. Het weer veranderde verder niet, alleen begon het extreem hard te waaien. Er is zelfs een boom omgewaaid. Gelukkig ver van m'n tent.

De dag erna was er geen camping op een dagafstand. Toen heb ik overnacht in een Locanda , een soort B&B. Lekker geslapen in een echt bed en niet eens duur! Zo'n 35euro inclusief ontbijt.

Vanaf daar ben ik doorgereden naar Modena. De stad van Ferarri. Ik had graag de fabriek willen bezoeken (als dat mogelijk is), maar de campingbaas snapte me niet, dus ik wist niet of het mogelijk was. Bovendien was het maandag een feestdag. Ik ben 's ochtends toch nog de stad ingegaan, maar het VVV was dicht, dus toen heb ik het maar opgegeven. Volgende keer beter. Die dag was het al grijs maar toen ik net de stad uitfietste begon het te regenen. Niet echt een bui, maar zo'n miezerregen waarvan je binnen een half uur helemaal doorweekt bent. Eigenlijk wel passend bij de Po-vlakte, zo'n saaie regenbui die de hele dag duurt :)
Rond de middag ging ik de Appenijnen in. Maar veel heb ik er toen niet van meegekregen. Ik heb de hele weg in een soort wolk gereden van mist en regen. Meer dan de berm en 50mtr voor me heb ik niet gezien. Wat vooral vervelend is aan de regen, naast dat je helemaal doorweekt raakt, is dat alle olie van de ketting afspoelt. Na twee uur regen begint alles minder soepel te lopen en gaat het schakelen ook niet meer lekker. Niet echt motiverend.

Toen ik bijna bij de camping was reed ik weer verkeerd, omdat het bord vanuit mijn richting weg was. Toen ik daarachter kwam en ik terug moest (omhoog), had ik het helemaal gehad. Scheldend op alle Italianen ben ik bij de camping gekomen.

De campingbaas had blijbaar met me te doen, dus ik mocht voor 25e een luxe cabin huren, met bad! Super relaxed.'s Avonds had z'n vrouw gekookt. Een goede risotto. Toen ik dat ophad, had ik eigenlijk wel genoeg. Maar toen hij m'n bord kwam ophalen zei hij: (it. accent) 'good, now we have potatoes and meat'. Pfff, ik kon die avond alleen nog maar op m'n bed liggen :)

Overigens ontbijt ik nu op z'n Italiaans. Dus in een plaatselijk barretje een kop koffie en een zoet broodje. Die barretjes zijn erg gezellig. Soms vol oude mannetjes, soms ook allemaal zakenmensen op weg naar hun werk. Maar na zo'n suiker/caffaine shot wil ik wel fietsen!

Vandaag ben ik dus in Florance aangekomen. Morgen een dagje vrij en de stad in om een fractie van alles dat hier te zien is te bekijken.

Omdat ik nog tijd over heb fiets ik de lange route via Umbrie. Schijnt erg mooi te zijn, dus ik ben benieuwd.

(het zijn maar weinig foto's, want deze computer doet raar. In internetcafes staan altijd oude barrels lijkt wel. De foto's plaats ik later wel)

Reacties

Reacties

Oom Jan en Tante Shari

Hi Michiel,

Nog even doorzetten en dan ben je in Rome. Wat een geweldige prestatie!
Ik weet nog een aardige camping voor je in Montefiascone aan het Lago di Bolsena. Het ligt op de route Siena-Rome, ongeveer 50 km ten noorden van Rome.

Groeten,

Jan en Shari

opa en oma

we gaan nu weer een beetje rustiger slapen. In het begin geen oog dichtgegaan. We zagen steeds maar afgronden en smalle paadjes. Maar nu geloven we er zeker in, dat je er wel komt!

rob

Mooi filmpje. Goed om aan je gehijg te horen dat je er echt voor moest werken. Geeft nog meer een voldaan gevoel als je straks in Rome aankomt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!